Škoda Rapid

Informace o vozidle značky Škoda

 

  • typ Rapid
  • rok výroby 1938
  • barva černá
  • karosérie uzavřená
  • interier šedá látka

 

Tento čtyřmístný automobil byl vyroben roku 1938 a patřil mezi vozy střední třídy. V roce 1993 byla dokončena vlastní renovace a z úplného vraku vznikl pěkný autoveterán, který v roce 1996 dojel bez problémů do Anglie a zpět do Prahy po vlastní ose. Uzavřená karoserie umožňuje použití tohoto vozu v každém ročním období.

 

Historie:
Zatímco Populary byly brány jako lidový automobil, Rapidy mířily o něco výše. Pod označením Škoda 420 Rapid bylo vyrobeno 480 vozů v letech 1934 – 35. Oproti Š 420 Standart měly silnější motor o obsahu 1195 ccm s výkonem 26 koní. Karoserie byla o kousek větší než u typu Standart, vše ostatní bylo hodně podobné.
V roce 1935 přichází firma s Rapidem typ 901,  později 914. Vyráběl se až do roku 1938.

 

Popis:
Motor s obsahem 1386 ccm a rozvodem SV měl výkon 31 koní při 3500 ot/min. Na klikovém hřídeli měl 3 ložiska . Rám vozu byl páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený s centrální nosnou ocelovou rourou. Přední náprava byla dělená, lichoběžníková s příčným listovým perem dole a příčnými trojúhelníkovými rameny nahoře (stejné konstrukce jako Popular). Zadní náprava byla dělená, kyvadlová s příčným listovým perem. Řízení bylo na rozdíl od  Popularu šroubem a maticí. Dalším rozdílem bylo umístění převodovky hned za motorem, přičemž druhý a třetí stupeň byl synchronizován. Spojka byla suchá, jednokotoučová. Všechny Rapidy měly diferenciál. Pneumatiky byly rozměru 5,75 x 16.
Karoserie byla obdobná Popularu. Snížená konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely. Do roku 1938 bylo vyrobeno 3900 kusů Rapidů. Poslední  23. a 24 serie v roce 1938 byla již osazena motorem OHV 1564 ccm. Těchto mezitypů bylo vyrobeno 600 ks. Tento motor byl použit později u typu Rapid 922.
V roce 1935 se pro sportovní účely vyrobily 4 Rapidy s označením Rapid Six typ 910. Měly řadový šestiválec 1961 ccm o výkonu 50 koní. Byly v provedení coupe a zúčastňovaly se řady soutěží a závodů. Např. 1000 mil československých. Motor pocházel z vozu Škoda 637 a byl náležitě upraven.
V roce 1938 se začíná vyrábět Rapid typ 922.